Crossfitin treenaaminen – kotona vai salilla?

Miten valita sopiva sali?

gymKuten kaikessa urheilussa, sopivan valmentajan, ympäristön ja yhteisön löytäminen on erittäin tärkeää urheilijan motivoimiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kun potentiaalista salia harkitaan, on selvitettävä sen kouluttajat. Yleensä näiden koulutus, kokemus ja taitotaso on näkyvillä yrityksen nettisivuilla, ja vähimmäisvaatimuksena viralliselle kouluttajalle on CrossFit taso 1 sertifikaatti. Lisäksi kannattaa selvittää, kuinka paljon opetuskokemusta kyseisellä kouluttajalla on, ja kuinka kauan hän on toiminut lajin parissa.

Toinen tärkeä huomioitava seikka on ohjelmisto. Koska Crossfit ei välttämättä seuraa mitään tiettyä yhteistä ohjelmaa, vaan jokainen kouluttaja laatii tämän itse, näkyvät aloittelevan kouluttajan virheet helposti. Kahtena peräkkäisenä päivänä voi vahingossa olla samojen lihasryhmien harjoittelua, jolloin aikaa palautumiselle ei anneta tarpeeksi. Vääränlaisen treeniohjelman noudattaminen altistaa myös vammoille, joten kokeneen valmentajan kädenjälki näkyy laadussa sekä hinnassa.

Järkevintä on tutustua eri saleihin ja niiden ominaisuuksiin, valmentajat ja kouluttajan mukaan lukien, ja käydä mahdollisilla ilmaiskursseilla, tutustumispäivillä tai lyhyillä maksullisilla tutustumiskursseilla.

Tuntien kulku salilla

Crossfit-tunnit alkavat usein lämmittelyllä, joka voi sisältää esimerkiksi punnerruksia, leukojen vetoa, hyppynarulla hyppimistä, vatsalihasten treenaamista sekä saksihyppyjä.

Tämän jälkeen aloitetaan yhden taidon tai voiman parantaminen. Treeniohjelma vaihtelee salin, kurssin ja ohjaajan mukaan, ja päivittäisissä treeneissä vaihtelu liikkeissä on suurta.

Tunnin puolivälissä suoritetaan päivän treeni, jossa tiettyä toistoa tehdään tietty määrä mahdollisimman nopeasti, tai tietyssä ajassa tehdään mahdollisimman monta toistoa. Viimeiseksi venytellään ja rentoutetaan lihaksia. Tämä voidaan suorittaa ryhmässä tai omassa rauhassa.

Treenaaminen kotona

Lähes jokainen sali julkistaa päivittäisen treeniohjelmansa kotisivuillaan ja myös katto-organisaation nettisivu CrossFit.com julkaisee oman versionsa. Nämä treeniohjelmat ovat kaikkien nähtävillä maksutta ja tietyillä sivustoilla ilmaisia treeniohjelmia voi hakea myös niiden ominaisuuksien mukaan. Jotkut harjoitukset on mahdollista tehdä ilman välineitä, tai kevyen välinevalikoiman hankkiminen voi olla suositeltavaa erityisesti, jos lajista innostuu enemmän.

Pelkästään kotona treenaaminen ei ole kuitenkaan suositeltavaa pitkällä aikavälillä, sillä esimerkiksi tekniikan korjaaminen on yksin lähes mahdotonta. Samalla yhteisön tuki ja kannustus jää pois, jolloin motivaatio voi helpommin kohdistua sohvalla löhöilyyn tai nettikasinolla pelaamiseen.