Kenelle Crossfit sopii?

Crossfitiä mainostetaan kaikille sopivaksi lähtötasosta huolimatta, kunhan motivaatio on kohdallaan. Treeniohjelmia on mahdollisuus muokata yksilöiden tarpeita huomioiviksi, ja esimerkiksi myös vanhemmat aloittelijat ovat tervetulleita. Harrastuksessa kaikille voidaan antaa sama harjoitus päiväksi, ja tämä tehdään harrastajan omien kykyjen mukaan tai muokataan harrastajalle sopivaksi. Kunnon kehittyessä suorituksen määrä, intensiteetti ja nopeus kasvaa jatkuvasti, jotta kehittyminen taataan myöhemminkin.

Erityisesti ne henkilöt, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta painonnostosta, voivat aloittaa harjoittelun Crossfitin parissa. Harjoittelu aloitetaan kykyjen mukaan ja kannustava, avoin ympäristö motivoi kehittymisessä ja opastaa oikean tekniikan löytämiseen.

crossfit athletsHarrastus on sopiva myös hiukan ujoimmille, tai muuten muiden harrastajien tukea hakeville henkilöille. Useilla saleilla yhteishenki sekä tuki on erittäin hyvä niin aloittelijoiden kuin kokeneempienkin harrastajien keskuudessa, ja tähän kannustetaan myös internet-yhteisöissä. Crossfitissä jäsenen ei kuulu olla pelkästään rahanlähde, vaan henkilö, jota oikeasti tahdotaan auttaa.

Mikäli urheilija nauttii jokapäiväisistä treeneistä, on laji sopiva tyydyttämään tarpeet. Crossfit tarjoaa jatkuvaa harjoittelua, yleensä kolme päivää putkeen, yhdellä välipäivällä. Joissain ohjelmissa harjoittelua on joka päivä, tai jopa useasti päivässä. Tämä kuitenkin räätälöidään harrastajalle sopivaksi.

Crossfitissä palkitaan harrastaja treenien suorittamisesta mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tämä tarkoittaa, että harrastaja vaatii usein itseltään 100 prosenttia, ja treenien jälkeen olo voi olla täysin puhki. Koska suuri intensiteetti on osa lajia, on hyvä että harrastaja nauttii rajojensa rikkomisesta ja on valmis ottamaan itsestään, kehostaan ja panostuksesta kaiken mahdollisen irti.

Laji ruokkii myös harrastajan kilpailuviettiä. Jo alkuvaiheessa omia tuloksia voi verrata joko salin harrastajiin tai internetissä maailmanlaajuisen Crossfit-yhteisön harrastajien suorituksiin, ja seurata sekä omaa kehittymistään että tasoaan verrattuna muihin. Crossfitissä järjestetään myös epävirallisia sekä virallisia kilpailuja, joissa taitoja mitataan omassa sarjassa. Mikäli laji vie harrastajan mukanaan kokonaan, voi pitkän raadannan tuloksena löytää itsensä kansainvälisistä suurkisoista, joissa kisataan maailman parhaita Crossfit-harrastajia vastaan.

Lajissa on siis useita hyviä puolia, mutta kaikille se ei silti sovi. Parhaiten mielikuvan lajista pääsee luomaan kokeilemalla sitä. Läheisiin saleihin kannattaa tutustua, ja käyttää hyväksi mahdolliset tutustumiskerrat tai lyhyet, aloittelijoille suunnatut kurssit.