Suurin Crossfit-tapahtuma

Crossfit Games

Crossfit reebokCrossfit Inc. sekä Reebok sponsoroivat CrossFit Games-tapahtuman, joka on maailman suurin Crossfitissä käytävä kilpailu. Se sai alkunsa vuonna 2007 ja järjestetään vuosittain. Kilpailuun kuuluu voimistelun, painonnoston sekä aerobisen harjoittelun liikkeitä. Crossfit-lajille tyypillisesti kilpailu sisältää myös yllätyksellisen osan, kuten esimerkiksi uinnin meressä. Kilpailu pyrkii etsimään maailman parhaimmassa kunnossa olevat urheilijat, jotka ovat valmistautuneet kaikkiin mahdollisiin suorituksiin.

Kilpailun kulku

CrossFit Games-kilpailuun sisältyy kolme kilpailutasoa. Ensimmäistä tasoa kutsutaan avoimeksi kilpailuksi, ja siitä jatkoon pääsevät jatkavat toiselle tasolle. Vuodesta 2011 alkaen avoimelle tasolle on voinut ilmoittautua ympäri maailman internetistä käsin. Avoimessa luokassa julkaistaan joka viikko uusi treeni ohjelma, ja ilmoittautuneilla on 7 päivää aikaa suorittaa treeniohjelma ja ladata tulokset internettiin joko videolla tai CrossFit Inc.-yrityksen sertifioiman salin hyväksynnällä. Jokaisen alueen avoimen luokan parhaimmat kilpailijat hyväksytään seuraavalle tasolle jatkamaan alueellisiin kilpailuihin. Nämä pidetään seuraavan kahden kuukauden aikana, ja niistä jatkoon päässeet lähetetään finaaliin. Viime vuosina CrossFit Games-finaali on pidetty StubHub-keskuksessa Kaliforniassa.

Pelissä on omat sarjansa sekä sukupuolen että iän mukaan, joten esimerkiksi 14-15-vuotiaat ja 16-17-vuotiaat pelaavat kilpailuissa omissa sarjoissaan.

Kilpailun osallistujat

Osallistujat sekä kilpailun sponsorointi on kasvanut nopeaa tahtia vuosittain. Alkuaikoina palkintona oli 500 dollaria, mutta sen jälkeen potti on kasvanut peräti 275 000 dollariin. Summaa nosti erityisesti urheilualan suuryritys Reebokin sponsorointisopimus, joka alkoi vuonna 2011. Kokonaisuudessaan palkintosummaksi on laskettu vuonna 2016 yli 2 miljoonaa. Myös osallistujamäärä on noussut vuoden 2012 69 000 osallistujasta vuoden 2015 273 000 osallistujaan, mikä kertoo lajin suosiosta.

Kilpailun historia

Kilpailun tarkoitus on mitata kokonaisvaltaisesti urheilijan kykyä toimia erilaisissa tehtävissä nopeuden, kestävyyden, voiman ja suorituskyvyn mukaan. Alun perin kilpailu kehitettiin, koska muita vastaavia, useita erilaisia fyysisiä kykyjä mittaavia kilpailuja ei ollut. Kilpailun tarkoitus on testata urheilijan kykyjä, eikä harjoitella niitä, joten vuosittain taso kovenee jatkuvasti ja aikaisemmin useamman voiton helposti saavuttaneet konkarit ovat huomanneet uusien tulokkaiden uhkaavan heidän palkintopystejään. Pelin myötä urheilulajista on tullut yksi Yhdysvaltojen nopeimmin kasvavista lajeista.